Aralski Instytut Nauki
Wydział Nauk Społecznych
Katedra Chłopskiego Rozumu
Kierownik - prof. dr h.c. mgr Ametyst (Faradobus)
Towarzysze,
na prośbę Towarzysza Dyrektora mam przyjemność dokonać otwarcia katedry Chłopskiego Rozumu, która funkcjonować będzie w obrębie Wydziału Nauk Społecznych AIN. Nazwa ta w kontekście monarchosocjalistycznej koncepcji wszechszlachetności może wydawać się dziwna - nie ma już bowiem w Socjalistycznym Królestwie chłopstwa, jest co najwyżej wiejska szlachta rolnicza. Muszę jednak wyraźnie zaznaczyć, że w tym przypadku nie należy rozpatrywać "chłopskości" w kategoriach klasowych, a raczej filozoficzno-mentalnych. Punktem wyjścia dla naszych tutaj prac będzie bowiem filozofia wiejska, którą od wielu lat na gruncie hirschbersko-weerlandzkim stara się szerzyć i rozwijać (a nie zmieniać) tow. Ciecierad Ciecieląg. Zainspirowany między innymi jego dziełami doszedłem do wniosku, że fundamentem warsztatu intelektualnego monarchosocjalistycznego myśliciela powinien być głos Ludu - właśnie ten zdrowy, chłopski rozum. Swego rodzaju filtr, przez który dobrze jest przepuścić każdy pomysł, każdą teorię. Uniwersalny czynnik weryfikujący nasze myśli.
Czy chłopski rozum ma jakąkolwiek metodologię? Oczywiście, że nie. Czy jego teoria jest opracowana? Także nie. Nie znaczy to jednak, że brak mu nośników. W tej Katedrze zamiast ślęczeć nad monografiami jajogłowych okularników i innych magisterów będziemy poszukiwać prawdy w ludowych porzekadłach, przypowieściach, anegdotach. Będziemy chodzić w lud i starać się jak najdogłębniej czerpać z jego tradycji i mądrości. To będzie nasze zaplecze teoretyczne.
Nurt nauki, który będę się starał zakorzenić w Waszym warsztacie charakteryzuje się tym, że posiada jedno, podstawowe pytanie badawcze:
jak by to wziąć na zdrowy, chłopski rozum? Trudność polega na tym, że choć pytanie jest jedno to nie sposób zliczyć odpowiedzi. Ba, nawet kontekst nie jest w stanie rozwiązać tego problemu! Niekiedy wiele odpowiedzi dotyczyć będzie konkretnego przypadku i będą to rozwiązania wewnętrznie sprzeczne. Wymagać to będzie od nas przyjęcia właściwego pracy. W ramach zajęć w tej Katedrze rozpatrywać będziemy konkretne kazusy. W pewnym sensie miejsce to stanie się czymś w rodzaju laboratorium.
Oczywiście pytanie podstawowe nie jest pytanie jedynym. Wiejska filozofia uczy, że na jego bazie możemy ciągle zadawać kolejne: jak mu z oczu patrzy? Czyim jest synem? Co robił jego ojciec za Ferdynanda? Co robił za Arkadiusza? Z której matki? Jaki ma nos? Nie da się rzecz jasna zebrać tego za jednym razem, ale będziemy próbować. W ten sposób stopniowo powstawać będzie Wielka Księga Chłopskiego Rozumu - przyszłe opus magnum tej katedry zawierająca omówienie różnych kazusów w połączeniu z coraz to nowymi pytaniami pomocniczymi.
Nie oszukujmy się - kluczowa będzie tu kolektywna kreatywność. Nie nastawiajcie się więc na monologowe wykłady. Będziecie brali udział w ćwiczeniach, dyskusjach, burzach mózgów. Mam nadzieję, że będą one owocne i liczę na Wasz udział.